Fagylaltkelyhek, koktélpoharak és urnák – a szlovák származású Gréta Kušnírová nemcsak témaválasztásban szakít a kerámiatervezés prekoncepcióival, de szokatlan tárgyaihoz szokatlan külső is társul. Mutatjuk!
A fiatal tervező jelenleg Prágában él és alkot, pontosabban a Művészeti, Építészeti és Design Akadémia (UMPRUM) kerámia- és porcelánstúdiójában folytatja tanulmányait. Mint elmesélte, gyerekkorában találkozott először az agyaggal, és már abban a pillanatban megkedvelte ezt az alapanyagot. „Gyerekként sokszor készítettem különböző állatokat és házakat egy kerámiaműhelyben, de az első kerámiaprojektem talán egy kézzel alkotott kis kerámialapokból álló mozaik volt a lakásunkban – a mai napig meglep, hogy édesanyám megengedte, hogy ezt megvalósítsam” – tette hozzá. Majd kiemelte: „Az agyag azon kevés anyagok egyike, amellyel az ember szoros, közvetlen kapcsolatba kerül, ugyanis kézzel formálja azt. Mindemellett könnyen hozzáférhető: az ember az agyagot maga áshatja és dolgozhatja fel. Így nagy kísértést éreztem arra, hogy megtanuljam ezt a hagyományos mesterséget, és kipróbáljam az összes megmunkálási technikát.”
Gréta alkotásaival igyekszik egy új, nem várt élmény vagy a meglepetés érzését kelteni tárgyainak felhasználóiban. Munkáiban ezért nagy hangsúlyt fektet a különböző színek, textúrák és nem szokványos formai részletek alkalmazására. Így olyan kerámiamázakkal kísérletezik, amelyek elsődleges funkciójuk mellett a tárgyak felületét is alakítják. „Szeretek váltani a különböző technikák között: kedvelem a porcelánöntést formába, amelyet szívesen lazítok fel és helyettesítek a kézi modellezés módszerével” – jegyezte meg. Mint hozzátette, amikor egy új tárgyat tervez, először annak vizuális megoldásai inspirálják a leginkább, amihez később társítja annak funkcióját is.
Ez a némileg különc alkotói filozófia, és a tárgyak általánosan elfogadott kinézetével való szakítás gondolata alakította POCHMURNY elnevezésű tárgykollekcióját is. Gréta a temetkezési rituálék esztétikáját igyekezett új formába önteni anélkül, hogy az általa megálmodott színes urnák elveszítenék méltóságukat. „A szokásos komor és lehangoló perspektíva helyett úgy döntöttem, hogy egy más utat választok. Miért kellene szeretteink hamvait magunktól elzárva tartani, mintha valamilyen személytelen dolog lenne? Úgy gondolom, hogy a hamvasztási urnák fontos szerepet töltenek be abban, hogy egy örömteli emléket állítsanak elhunyt családtagjainknak, emellett pedig különleges tárgyakká válhatnak az otthonunkban” – részletezte.
A kollekció színvilága továbbá szimbolikus jelentéssel is bír: különböző érzelmek és élmények társulnak hozzá. Ilyen például az urnák hangsúlyos kék árnyalata, ami a béke és a nyugalom mellett az érzelmi és lelki harmóniát hivatott jelképezni. Az urnák formai jegyei, mint a kör, a gömb vagy a spirál is szintén szimbolikus módon utalnak a körforgás jelenségére.
Mint Gréta megjegyezte, bár sokakat elriaszt a gondolat, hogy elhunyt szeretteik hamvait az otthonukban őrizzék, színes urnáit mégis pozitív fogadtatás övezi. „A múlt héten adtam át egy hölgynek egy urnát, aki azt mondta nekem, hogy az én urnám a legméltóbb az édesanyjához, mivel az jól tükrözi az ő jellemét. Ez nagyon megható élmény volt” – mesélte.
Szintén a formákkal és színekkel való játék jellemzi Gréta Gelatono e gelatino projektjét is: a kézzel modellezett, könnyed formaalakítású fagylaltkelyhek megalkotásában a kerámiatervezőt az a kérdés foglalkoztatta, hogy milyen tényezők befolyásolják az egyes ételek iránti étvágyunkat. Egyáltalán milyen szerepet töltenek be a színek az étkezés élményében? „Az volt a szándékom, hogy életkortól függetlenül mindenkinek lehetőséget adjak arra, hogy feloldódjon, és szakítson az étkezési etikett kötelező szabályaival. A fagylaltevés néha kaotikus és vad, de örömet okoz nekünk” – magyarázta.
Gréta egyébként a jövőre nézve egy köztéri alkotás létrehozásában gondolkodik, jelenleg pedig a Chin-chin! elnevezésű kerámia koktélpohár-kollekcióját fejleszti. Utóbbit szeptemberben a Cseh Design Hét, valamint októberben a Designblok kiállításán vehetjük közelebbről szemügyre.