Dobozos italból gránátalma, szétrobbanó kotyogós kávé és lebegő kávészemek vagy amorf formákká alakuló eper – jelenetek a képzelet és valóság határán. Mészáros Dániel 3D motion designerrel beszélgettünk.
Mészáros Dániel 2015-ben költözött Szegedről Londonba, ahol a Queen Mary University of London Film Studies alapszakát végezte el. Ekkor még tág elképzelése volt a film és média világáról, nem tudta biztosan, mi érdekli a legjobban. Az egyetem ideje alatt volt lehetősége több szerepkörben is kipróbálnia magát; részt vett például reklámforgatásokon és a szakma tényleges művelőivel tudott együtt dolgozni. Később az egyetemnek, majd a magyar nagykövetségnek és kulturális központnak is készített videókat. „Szakmai tevékenységem mellett végig dolgoztam felszolgálóként egy shoreditch-i étteremben, ahova ironikus módon főleg a divat- és filmszakmában dolgozók jártak, ők tanácsokkal is elláttak pár koktél után. Itt láttam először valakit laptopról 3D-modellezni egy kávé mellett. Ennyi behatással élni nagyon inspiráló volt: szerettem ezt az időszakot” – mesélte Dani.
Végül öt év után, a pandémia kezdetén hazaköltözött Magyarországra, hogy szabadúszóként merüljön el a 3D-motion világában. „Az első komoly állásom félig videóvágó, félig motion designer pozíció volt. Ez lehetőséget adott arra, hogy fejlesszem magam animációkészítésben, emellett egyre több 3D-művészt fedeztem fel. Egyértelmű volt pár hónap után, hogy engem a 3D világa foglalkoztat a legjobban: varázslatnak tűnt az a komplex képi világ, amit egyes művészek pár óra alatt hoztak létre. Amíg a filmszakmában egy teljes csapatot kell felépíteni, büdzsét menedzselni és hónapokig tervezni, hogy egy projekt egyáltalán elkezdődjön, itt másoktól függetlenül bármihez hozzákezdhettem azonnal, úgy, hogy addigi tudásom mégis tudtam kamatoztatni. Ekkor szakadtam el a filmszakmától” – mondta el. Később Joey Korenman: The Freelance Manifesto című könyvének elolvasása után száznyolcvan fokot fordult a munka világáról alkotott képe: „innen tudtam meg, hogyan lehet főállású szabadúszóként élni, ez mivel jár és másoknak milyen nehézségei adódtak. Ennek, és a pandémia hatásának köszönhetően döntöttünk úgy párommal, hogy szerencsét próbálunk itthon” – tette hozzá.
A pandémia azonban a 3D virtuális alkotások elterjedésének is egyre jobban kedvez: a járványidőszak hatására a valóság és képzelet határán mozgó, úgynevezett dreamscape CGI-alkotások egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Danitól azt is megkérdeztük, hogy látja, a reklám világára milyen hatással van ez a tendencia.
„A motion design világa nagyon új jelenség a marketingpiacon, de ugyanolyan trendek uralják, mint bármelyik másik szakmát. Egyelőre ugyanaz a néhány stúdió készíti a világ legszínvonalasabb CGI-reklámjait ugyanazokkal a művészekkel, akik az elmúlt tíz évben a legjobban ki tudtak emelkedni saját stílusukkal. A kisebb stúdiók pedig sokszor pontosan ugyanazokat a legnagyobb projekteket adják meg referenciaként, amikor saját munkát terveznek, így »szivárog« egyre lejjebb egy vizuális trend a kisebb reklámokig. A dreamscape ennek egy tipikus példája.
Továbbá a cél most már nemcsak egy termék bemutatása, hanem egy teljes képi világ megalkotása, amivel a termék tökéletesen harmonizál: ez sokkal erősebb érzelmi löketet ad egy reklámnak” – emelte ki.
Dani számára az egyik legnagyobb kihívást egy nemzetközi stúdiónak készített munkája jelentette, ahol közel egy hónapig kellett folyamatosan ötleteket kiviteleznie rövid határidőn belül. A munka nehézségét nem annak fajtája, hanem képlékenysége adta. A 3D motion designer néhány technikai sajátosságra is felhívta a figyelmünket: elmondása szerint egy tizenöt másodperces videó elkészítése telhet két vagy három hónapba, de egy több perces anyag ennek a töredéke alatt is elkészülhet. „A renderidő képkockánként több perc, akár több óra is lehet, így nem ritkán egy jelenetet egy egész éjszakán át kell renderelni – például egy fluid vagy pyro simulation legendásan sokáig tart” – jegyezte meg.
Dani azonban nemcsak a reklámok világában tevékenykedik, de saját 3D motion alkotásokat is készít. Ilyenkon van, amikor mások stílusa, de van, amikor technikai vagy kreatív kihívások inspirálják. Jelenlegi céljai közé tartozik, hogy általa nagyra becsült stúdiókkal dolgozzon együtt, mint többek között a kanadai Tendril, a német Aixsponza vagy az angliai The Mill produkciós stúdió. Ezen kívül érdekli a karakteranimáció, valamint titkolt vágyai közé tartozik egy rövidfilm készítése valós és CGI-karakterekkel. Továbbá szeretné Magyarországon is jobban megismertetni másokkal a motion design világát: „Ha a sors úgy hozza, a jövőben talán tanítanék is” – hangsúlyozta Dani.